Případ Mc Donald´s
Hodina zeměpisu v 9. třídách. Na příkladu firmy MCDonald´s jsme si vysvětlovali pojmy globalizace, nadnárodní společnosti, parita kupní síly...
HISTORIE A SOUČASNOST
- firmu zakládají v roce 1945 v Kalifornii bratři Dick a Mac McDonaldovi na základě franchisingu (franchising - poskytnutí práva užívat obchodní známku a znalosti vlastněné nějakou korporací pro své vlastní podnikání )
- v roce 1955 je uzavřena smlouva o exkluzivním prodávání nápojů firmy Coca-Cola v síti McD
- v roce 1959 existuje již 100 restaurací v USA
- v roce 1961 kupuje firmu od zakladatelů Čech Ray KROC
- v roce 1963 je původní maskot „Speedee“ nahrazen klaunem Ronaldem; podle stránek společnosti zná postavu klauna za prvních šest let 94% amerických dětí.
- v roce 1967 firma expanduje mimo USA
- v roce 1975 se objevuje první McD Drive-Thru restaurace po vzoru jiných řetězců
- v roce 1987 existuje již bezmála 10.000 restaurací McD
- v lednu 1990 otevírá McD restauraci v Moskvě, o rok později v Číně
- v roce 1992 první restaurace v ČR
- v roce 1995 první košer restaurace v Izraeli
- v roce 1996 uzavřeli McD a Disney dohodu o exkluzivním využívání Disney postaviček řetězcem McD.
- v roce 1999 existuje bezmála 25.000 restaurací McD
- v roce 2003 platí McD globální reklamní kapmaň „I'm lovin' it!”
- v roce 2006 spouští McD první změnu image od sedmdesátých let. Kampaň je nazvána Redesign (méně plastů, více cihel a dřeva, měkčí světlo, současné umění na zdech, změna exteriérů (např. zlaté rolety), zóny v rámci restaurace: Linger křesla, sofa, wi-fi; Grab&Go vysoké podhledy, barevné stoličky, plasma TV se zprávami a předpovědí počasí; Flexible proměnlivá zóna, příjemné pro rodiny, barevné – v každé zóně různá hudba).
Dnes provozuje McD restaurace ve 119 zemích, obslouží denně téměř 47 milionů zákazníků.
McD zaměstnává více jak 1,5 milionů lidí v cca 31.000 restaurantech.
Každých sedm hodin je otevřena nová restaurace McD. Firma vykázala v roce 2005 čistý zisk 2,62 miliard dolarů.
V roce 2006 vydělal McD v ČR 2,5 mld Kč, provozuje 72 restaurací s 3700 zaměstnanci, kde obsloužil 44,5 milionů lidí. V České republice nachází firma jedny z nejloajálnějších zákazníků.
PRINCIPY McD
KVALITA – kontrola, přesně vymezené postupy
OBSLUHA – rychlost, úsměv, image dobrého souseda, tým zaměstnanců dostává McNoviny.
ČISTOTA – nepřetržitý úklid, klimatizace, zaměstnanci si myjí ruce 2-4x / hod.
CENA – kvalita/kvantita; vyplatí se, koupit si víc (menu)
BIG MAC INDEX
„Big Mac Index je srovnání cen sandwiche Big Mac společnosti McDonald's v různých zemích. Vytváří jej časopis The Economist již od roku 1986. Tento ekonomický ukazatel vychází z teorie parity kupní síly, podle níž by identické výrobky měly po přepočtu měnovým kurzem v různých zemích stát stejně. Proto lze srovnáním místních cen Big Macu ukázat cenové hladiny v jednotlivých státech světa. Díky tomu lze zjistit případné nadhodnocení či podhodnocení měnového kurzu. Big Mac byl pro tento účel vybrán proto, že je prodáván celosvětově identickým postupem.“ (wiki.cz)
McJOB
- zaměstnání (původně jen u McD, přeneseně všude), které je málo placené, neodborné, málo výhod, málo bezpečnosti, velká fluktuace zaměstnanců, málo perspektivní. Především v rozrůstajícím se sektoru služeb.
„McDonald´s nabízí pracovní příležitosti, které vyhovují všem zaměstnancům... Naším principem je umožnit pracovat všem, kteří chtějí pracovat ve službách a mít možnost seberealizace. Není tedy důležité, kolik je Ti let anebo jaké jsi dosáhl vzdělání. Důležité jsou prokázané schopnosti a výsledky, které jsou předpokladem Tvého dalšího profesního růstu.“ (www.McD)
ERIC SCHLOSSER: Fast Food Nation – odvrácená strana amerického stravování (2001)
Na základě knihy byl v roce 2006 natočen stejnojmenný film.
Kniha zkoumá lokální a golbální důsledky amerického průmyslu s rychlým občerstvením.
Od 70. let XX. století se proměňuje americká společnost. Snižuje se pracovní doba dělníků a stále více a více žen pracuje mimo domácnost (1/3 žen v roce 1975 => 2/3 žen v roce 2000). Zatímco ¾ výdajů na jídlo bylo určeno pro domácí přípravu, dnes již ½ srovnatelných výdajů míří do stravování mimo domov, především rychlá občerstvení.
Investigativní žurnalista Schlosser podává další informace přímo o McD:
- jeden z osmi pracujících v USA je nebo někdy byl zaměstnancem McD.
- McD je největší odběratel vepřového, hovězího a brambor v USA, na druhém místě pokud jde o kuřecí (vede KFC)
- vlastní více dětských hřišť (s cílem přitáhnout zákazníky - rodiny), než kterýkoli jiný soukromý subjekt v USA
- zlaté oblouky McD lidé na světě rozpoznají častěji než křesťanský kříž, Ronalda častěji než Ježíše
Schlosser si všímá reklamních kampaní (především kampaně na rychlé stravování a sladké nápoje), které se od 80. let XX. století zaměřují především na dětské konzumenty. Reklama je vytvořena tak, aby děti prostě jen nefňukaly, že něco chtějí, ale aby měly „konkrétní důvod, proč si říct o konkrétní produkt.“ Děti tak mají argumenty, kterými přesvědčují své rodiče.
SUPERSIZE ME (r. Morgan Spurlock, 2004)
Režisér i hlavní herec v jedné osobě se v dokumentárním filmu pokouší po třicet dní:
- přestat pravidelně cvičit
- chodit denně jen 4000 kroků (průměr USA)
- jíst u McD tři jídla denně; ochutnat vše, co McD nabízí; salát z McD jako každé desáté jídlo; musí si přidat, když mu to nabídnou; jí jen to, co je v menu (balenou vodu nevyjímaje).
Je sledován třemi doktory, na začátku je fyzicky zcela vpořádku.
Prvním jídlem se nakonec stane „dvojitý čtvrtlibrák se sýrem“, což jí hodinu a pak zvrací.
Po pěti dnech přibírá 5 kg, dostavují se bolesti hlavy, deprese, letargie.
Brzy přibírá dalších 5 kg (celkem má teď 92 kg), dostavují se změny nálad, sexuální dysfunkce, téměř katastrofické zničení jater.
Po dvacet dnech doktor doporučuje s experimentem skončit, pokud nechce mít srdeční problémy. Herec váhá, ale nakonec je přesvědčen bratrem a jeho slovy: „Morgane, lidi tohle jedí celej život!“
Po třiceti dnech na závěr experimentu: doktoři překvapeni zničením těla, nevratné zničení jater, velké nebezpečí infarktu, dietou se za 18 měsíců vrátil na svou původní váhu
=> McD popírá nezdravost svých jídel, vydává tiskovou zprávu „Spurlock je součástí problému, ne jeho řešení“, tvrdí, že průměrný návštěvník McD by zmíněné množství jídla jedl 6 let,
=> McD se snaží o zdravější jídla (především saláty, fruit bags, snížení soli v hranolkách a McNuggets, dodávají seznam věcí, které lze jíst u McD a neztloustnoust; nabídka vegetariánských hamburgerů v UK atd.).